måndag 18 oktober 2010

Så slutar toppstriden i Allsvenskan!

Fick ett samtal från en journalist i dag. Han ville att jag skulle tippa den Allsvenska guldstriden.

Vi i HBK ledde Allsvenskan senast 2007. Då älskade man att läsa tidningarna om hur vissa personer spekulerade. Man älskade att vara i rampljuset.
När du inte är med i toppen, så bryr du dig inte. Det är knappt så jag vet vilka som leder. Det gör för ont att engagera sig. Som fotbollspelare bryr du dig bara om vilka lag du har runt omkring dig i tabellen. I år vet jag skadligt mycket om Åtvidaberg, Gefle, GAIS, Brommapojkarna och inte minst AIK, vår nästa motståndare.

Precis så här svarade jag till journalisten, men han ville ändå ha några kommentarer.
OK. Helsingborg har gjort ett fantastiskt år. De har börjat i rätt ände. Precis så som jag själv skulle göra om jag var tränare. De har letat människor. Rätt människor som delar klubbens värderingar när det gäller det mesta: spelsätt, attityd, hur du ska vara på och utanför planen etc.
Markus Lantz är deras viktigaste spelare. Har dock haft lite svårt med honom på grund av hans saknad av självkritik. Har han någon gång kunnat acceptera en frispark emot sig? Samtidigt har de roliga gubbar på kanterna. Mattias Lindström är en humörhöjare både på och utanför planen. På matcherna brukar han gå och småprata med sig själv, och då höjer jag ett varningens finger om han är normal.
Christoffer Andersson är också rolig med mycket tydliga åsikter om hur fotboll ska spelas.
Att Conny Karlsson skulle lyckas som tränare vid 83 års ålder är en bedrift!

Malmö FF är ett gäng lirare som fungerar som ett lag. Tränare Roland Nilsson är en stabil människa som jag träffat några gånger. Jag gillar honom och är imponerad av hur Malmö har lyckats i år. Bästa spelsättet av alla lag. Och de vågar genomföra det match efter match.
Molins på högeryttern har jag mött några gånger och han är skarp. Men att han gick ut i media efter sin debut och sa:"Texas var uppe på läktaren och köpte kebabrulle", var inte lika smart. Jag glömmer inte sådant och möts vi igen så måste jag sparka ner honom. Jeffrey på andra kanten är en riktig glidare. Har hört många roliga historier om honom sedan hans tid i HBK.
Varje vinter hade vår förre tränare Tom Prahl tävlingar i längdskidor (Jeffrey kunde då inte ta sig framåt en meter!), och hockey (han kunde inte ta sig ut på isen!).

Eftersom vi möter Helsingborg snart så hoppas jag vi spelar bort dem från guldet. Malmö FF är ingen drömklubb för mig, men de tar hem det om deras ungdomar står pall.

Det kommer avgöras den 7:e november. Och jag kan inte bry mig mindre.
I HBK har vi fullt upp med oss själva.
Så här mycket bryr jag mig om guldstriden.

1 kommentar:

  1. Klockren bild. Jag håller med. Kunde inte bry mig mindre faktiskt, allt fokus är på HBK och nedre delen av tabellen. Hua mig vilka vecka vi har framför oss, alla HBK:are! Men ja, klart det är roligt om vi kan få vara med att peta HIF från guldet hahaha, sånt är alltid kul!

    För några år sedan när HBK låg på övre halvan minns jag flera säsonger på rad då vi hade lag som åkte ur i sista omgången, det var inte lika roligt faktiskt, jag led med dom. Oddevold var ett av dessa lag har jag för mig. Öster också? Hm, ja kanske.

    Kör hårt Texas!

    SvaraRadera