fredag 1 oktober 2010

Zlatan, "Robban" & Charlie

Barn i åldrarna 7-12 år prisar mig. Vilken skola jag än passerar så får jag stående ovationer. Ibland finns det ingen hejd. Vissa barn förknippar mig med Zlatan Ibrahimovic. 
Kul! Men ibland är det svårt att hålla uppe fasaden. 

Så här såg det ut när jag gick förbi Jutarumsskolan med Charlie i tisdags.

-"Gjorde du något mål i helgen Texas”.
-"Jag har inte gjort mål på två år" svarar jag.
-"Fick du spela då", ropar 3:e klassarna vidare. 
-"Jag spelade hela matchen förutom de första 89 minuterna”. 

I förra matchen mot Gefle rörde jag bollen tre gånger. Första bolltouchen är att jag får en frispark i pannbenet.  Ett tag tappar jag synen.
Andra bolltouchen har jag vid mittplan och skjuter bollen rakt in i motståndarnas avbytarbås.  Jag styr in den med vilje.  Avbytarna i Gefle har suttit med tjocka, färggranna Pochahontas filtar. Sådana där du kan köpa handstickade uppe i bergen i Nepal.
Vi som gäster, fick dela på två filtar köpta på närmsta loppmarknad. Det är inte fair play.
Min tredje bolltouch har jag tyvärr glömt men när jag tittar upp har barnen sprungit iväg för länge sedan.                                                                               
------
Detta är HBK-legendaren Robert Andersson mest känd för: 
1. När han 2003 blev nekad inträde på dåvarande Daltons sade han till vakten: Vet ni inte vem jag är? Jag är ju för f-n Robert "Robban "Andersson.
Tyvärr hjälpte det inte "Robban” den här kvällen.

2. Robert är positiv, och har alltid älskat ordfrasen "All publicitet är bra publicitet". Det sa "Robban" när han blev kallad hora på Sportnytt.
------
Kort promenad med Charlie innan träning. Jag släpper honom lös. Det är det bästa han vet, förutom att åla sig i bajs. Kan han göra båda sakerna samtidigt når han himmelriket. 
När du hör ylandet, vet du att det är kört.
Vanligtvis är det människo-bajs (Jag har aldrig förstått mig på dem som skiter i skogen men eftersom det är en löparslinga så kan det säkert trycka på). 
Genomsnitts-skiten han ålar sig i är väldigt lös. Oftast i samband med något träd. Förmodligen har personen i fråga använt trädet som toastol. Ibland kan det ligga lite papper bredvid, annars bruna löv.
Eftersom jag har lite svårt för skit i vanliga fall, brukar jag klöka mig fram längs leden för att så snabbt som möjligt ta oss upp till huset.
Där brukar det gå bättre, om det inte blir stopp i avloppet. 
45 minuter senare är jag klar. Jag skyndar mig till Örjans vall. Kommer fem minuter sent till träningen. Jag skyller på Charlie.




1 kommentar:

  1. Mina främsta "minnen" av Robban är följande;

    1. Övergången till IFK Göteborg 1997 och efterföljande 6-0-match - haha där fick han så han teg! Synd bara att han fick en medalj till förmån för andra som spelat andra halvan av säsongen och verkligen var med och tog guld.

    2. När han några år senare stod som entrévärd i grindarna utanför Örjan (via Alet tror jag), hahaha. Strax innan hade han enligt rykten velat spela med HBK igen, men det fanns inget intresse från HBK:s sida. Så det blev ungefär som "ni blir inte av med mig, jag ska vara involverad på ett eller annat sätt". Men som sagt, det var bara rykten.

    3. Han gjorde ett sånt mål som händer då och då, ensam stressade han målvakten vid en utspark, fick bollen rakt på sig och den gick in i mål :)

    Sen gjorde Robban mycket bra i mitten på 90-talet, det kan man inte säga annat än!

    SvaraRadera