onsdag 13 oktober 2010

Emil i Lönneberga!

Det finns viktigare saker att skriva om. Varför USA dödar oskyldiga i Irak, eller varför Burma kan hålla frihetskämpen Aung San Suu Kyi fängslad i över 14 år utan att någon verkligen gör något åt saken.
Men idag stör jag mig på annat:
Emil i Lönneberga:
Jag gillar Astrid Lindgren. Enligt mig var hon ett geni med alla sina barnböcker, filmer och sånger. Personligen hade jag inte kunna klara min barndom utan "Rasmus på luffen" och "Bröderna Lejonhjärta". Men i avsnittet "Koa är galen" med Emil i Lönnberga går det för långt. På riktigt. Emil gör ett misstag och ropar in en brödspade under en auktion. Emils schizofrena (ena stunden jätteglad och skrattar, andra stunden skriker han okrontrollerat ut svordomar) pappa Anton tar då och gör ett stryptag(!) på Emil, kort därefter toppar han detta med att slita sönder hans hår.
Att aga barn i Sverige förbjöds 1979. Den här filmen gjordes 1972 så det förlåter väl historien lite. Men när jag tittade på Maja när hon oroligt undrade vad pappa Anton gjorde, ville jag göra något åt saken.
Nu har jag gått med i BRIS. Det borde du också göra!
                                                        Emil då.
                                                       Emil nu. På riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar