söndag 3 oktober 2010

Allsvenskan 2011- here we come!

"Nu är det klart!" Jag hörde orden i korridoren på väg in i omklädningsrummet. Jag fick en klump i magen. Jag gillar inte när någon säger att det är klart. Bara för att stabilisera mitt psyke sprang jag runt i Örjans Valls inre och letade trä. "Peppar peppar ta i trä" sa jag till mig själv när jag besökte bastun, gymmet, köket, tillbaka ner i omklädningsrummet igen för att avslutningsvis knacka på Rosen´s huvud.

Aspero idrottgymnasium (en bra skola!) var matchvärd idag. Vi spelare fick ett gäng mjuktennis-bollar (!) att skicka upp på läktaren. Jag tog sex stycken. Fyra till publiken. En kastade jag in i Brommapojkarnas avbytarbås, och en försökte jag träffa i huvudet på BP:s Olof Guterstam.
Olof är  för övrigt Allsvenskans smartaste spelare utanför fotbollsplanen. 2007 bar han hela Allsvenskan på sina axlar. Hans intervju med läkarrock i Sportspegeln är ett klassiskt TV-ögonblick för oss fotbollspelare. Aldrig förr hade en så smart människa spelat fotboll.

Joe Sise ägde och visade vägen med 1-0. Jonas, vår islänning, gjorde 2-0 med ett skott som jag inte trodde han hade i kroppen. Brommapojkarna var dåliga men vi var stabila, och att vinna en sådan här match är inte lätt. Du vinner inga matcher på beställning. All heder till spelare, ledare och supportrar!

Jag själv kom in i den 76:e matchminuten. Jag kände att jag fick lite extra applåder. Fantastiskt härligt, samtidigt som du tittar dig omkring och undrar, är det verkligen till mig de klappar åt?
Den här gången gjorde publiken det. Jag har fyra matcher kvar i HBK-tröjan och jag försöker suga in varje andetag, varje upplevelse, plantera det långt där inne.

På slutet blev vi trötta. Jag själv fick pingis-lunga och började hosta kraftigt i den 86.e matchminuten.
Men vi höll undan. Underbart härligt för klubben. Sådana här segrar betyder allt.

När jag lämnade Örjans försökte jag maxa min vespa på Tylösandsvägen.
Mätaren visade 40 km/h i motvinden! Bilar började tuta när jag körde mitt i vägen.
Men en dag som denna kunde jag bara vända mig om och skratta åt eländet.

2 kommentarer:

  1. Grattis
    Njut nu av en härlig höst
    Eva

    SvaraRadera
  2. Jag sörjer verkligen att du slutar. Och ja, klart som fan du får extra applåder! Vi supportrar som följt dig länge ser ju hur bra du är, snacka om underskattad i allsvenskan. Det är faktiskt ofattbart, jag kan fortfarande inte fatta vad som hänt, varför du inte ses som självklart. Men jaja, det är en annan diskussion.

    Underbart, härligt, förlösande och lättande med 3 poäng! Jag tror också det är klart, men man vet aldrig. Vågar inte säga det högt, för det är inte klart!

    BRA JOBBAT!!

    SvaraRadera