torsdag 4 november 2010

Personer jag diggar!

Jonas Wirmola. Han var andretränare i HBK för några år sedan.
Jag glömmer aldrig när han hade "blocka skott- träning" ute på ett blåsigt Sannarp. Wirmola tyckte att vi för ofta vände ryggen till när motståndare sköt. Så på en träning skrek han: "Samling grabbar!"
Vi ställde oss i en ring. Wirmola förklarade reglerna: "Ni skjuter så hårt ni kan, blockaren ska stå stilla, inget blundande. En hand på pungen. Ni får börja med var sitt skott på mig. Då kör vi."
Wirmola ställde sig som en jävla Terminator och blockade skott efter skott. Någon träffade hans feta röv, en annan på hans vänstra öronsnibb, en tredje på halspulsådern.
Han var som en skadeskjuten soldat. Men han rörde inte en min.
Sedan: "Texas, du börjar!" Jag klev fram, Wirmola rullade bollen löst. Pang! Kanske den bästa träff jag någonsin fått. Minst 100 kilometer i timmen. Tre meter framför mig står vår lärling Johan Svahn. Bollen sökte sig upp, rakt på pannbenet. Svahn föll som en fura och blev medvetslös. "Helvete", tänkte jag när jag sprang fram till honom. Samtidigt som jag skakade liv i honom hörde jag Wirmola vråla: "Yeees. Härligt blockat, Svahn!"

Hamnade i koma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar