fredag 11 februari 2011

Rätt färg på fotbollsskorna är avgörande.

Igår såg jag lite på matchen mellan Frankrike och Brasilien i fotboll. Jag noterade följande: ingen spelade med svarta fotbollsskor. Skorna var röda, gula, gröna och blåa. Inga var svarta.
Jag har spelat med samma typ av skor sedan jag började spela fotboll som 7 åring- svarta med känguruskinn. En enda gång har jag gjort ett undantag och spelat med vita skor, 2005.
Jag kände mig mer teknisk än Zlatan Ibrahimovic, men jag gjorde min sämsta säsong någonsin.
Jag kunde liksom inte förlika mig med att vara en "teknisk" spelare. Mina andra egenskaper försvann mer och mer för varje vecka. Tillslut hade jag svårt att ens springa runt och kämpa. Ett signum som följt mig under hela min karriär var som bortblåst.
Efter den här säsongen har min förståelse ökat betydligt när det kvinnliga könet provar skor i timmar. Det är ju viktigt.

I Falkenbergs FF har varje spelare ett "skobidrag" på 6000 kr. Plockar du ut mer skor än för den summan får du punga ut med egna pengar. Vita, blåa, röda och gröna skor är betydligt dyrare än svarta. Ett par fotbollskor kan idag kosta uppemot 3000 kr i butik.
Och då har du "bara" 3000 kr kvar. Med svarta skor är du nere på halva den summan.
I år spelar jag självklart med svarta skor med känguruskinn (hur många kängurur har egentligen tvingats dö på grund av detta?).
Du kommer säkert behöva plocka ut 3 par skor under en säsong. Då får du 1500 kr över.
"Kan man plocka ut det i kontanter?" Var det någon som frågade mig i laget. Tveksamt.

Sedan behöver du fotbollskor med skruvdobbar också och då ser jag att min budget skenar iväg betydligt.
Det här är verkligen Superettan-snack. För det var andra bullar i HBK. Där fick man välja helt fritt. Visst, det var lite "High chaparall" där ett tag och killar plockade ut skor konstant. Någon blev anklagad för att sälja nya skor på Blocket om jag inte minns fel.
Och en gång hade Micke Rosen 6 par skor på sin plats.
Men han hade inget dåligt samvete för att han mjölkade klubben på pengar- han skulle ju hitta den perfekta färgen.

Som avslutning tänkte jag lufta en sak som vi pratat om i omklädningsrummet. Det gäller fredagar och att alla familjer äter tacos.
Men kan man äta tacos ensam? Svaret blev enligt följande:
-Ja, om du bor i Mexico.
-Nej, om du bor i Falkenberg.

Bra skinn.

1 kommentar:

  1. Som damspelare har du 500 kr i skobidrag på div. 1 nivå, men då ska du jobba 20 timmar för klubben först...

    SvaraRadera