torsdag 10 februari 2011

"Mina tränare- del 3"

Jonas Thern 2002-2003, Halmstads BK.

"Jag tog av mig naken. Hoppade upp och la mig på massagebritsen. Han placerade en handduk över min röv och började massera mig med matolja".

Kent. Han var massör, och Jonas Therns vapendragare. Han hade räddat Therns karriär en gång i tiden nere i Portugal. På den tiden då Jonas var tvungen att äta Voltaren så att han fick bölder på ryggen. Han kom i kontakt med Kent och allt löste sig med hans ljumskproblem.
Men Kent var inte bara massör. Han var en människa som du möter en gång i livet. Han kunde känna av energier. En "gåva" han hade fått efter en olycka.
När han gick på stan med sin fru och de träffade någon bekant, var Kent tvungen att vika av åt något annat håll om personen gick runt med negativ energi.
Det som räddade Therns karriär var inte bara Kents djupmassage, utan att han även började äta (ofarliga) salter som Kent rekommenderade. Metoden är inte bevisad av traditionella läkare men på flera HBK- spelare fungerade den kanon.
Just nu är jag helt säker på att Patrik Ingelsten fortfarande sitter och knaprar i sig tabletterna.

Efter första träningen med Jonas så låg det en påse med vitaminer och salter på din plats. Inget konstigt i sig kanske, men man skulle äta 8 salter per dag (jag fick 12 olika burkar), vilket medförde att jag åt cirka 100 små piller varje dag.
Alla i laget gjorde det. Utom Joel Borgstrand. Han trodde inte på det och struntade i det. Kent gjorde en check i laget med att titta på ett lagfoto(!), och kom fram till att vi hade en förrädare i truppen. Thern konfronterade Joel och han erkände.
Exakt vilka piller du skulle äta kunde Kent känna genom att se en bild på dig..!
När han masserade dig gjorde han också en check. Han tog din hand, ställde frågan "behöver Texas vitamin B12". Skakade handen- hade du en brist. Och det hade jag.
B12 var mot uppmärksamheten och den skulle förbättra mitt spelsinne. Jag åt den varje dag men var fortfarande lika dålig på att se vad som skulle hända på planen.
En som märkte en enorm skillnad med allt detta var Sharbel Touma, han var lyrisk och blev hur pigg som helst. Och när jag tänker tillbaka mådde jag väldigt bra under den här perioden.

Vår assisterande tränare i Falkenberg, JR, utnyttjade även Kent med att ta bort negativ energi i hemmet. Han såg bara en bild på huset, och efter några sekunder var det löst.
Men toppen av allt det här är det HBK:s assisterande Torbjörn Arvidsson var med om. Ni som har sett "Den gröna milen" vet vad jag pratar om. Ni vet den där scenen när den store mörka killen drar ut negativ energi ur en person, och blåser ut det ur sin egen mun..!
Kent avslutade med detta när han masserat "Tobbe".

Jag skrattar när jag skriver om de här åren. Det låter så fruktansvärt overkligt. Men det här var HBK 2002-2003, och det var vår vardag.
Jag vet inte om jag kan tro på allt som hände, men för mig var Kent en fantastisk människa som hjälpte mig att vara skadefri under de här säsongerna.
Och när jag zappar fram ett övernaturligt program på TV:n tänker jag alltid på Kent.
Jag kan inte riktigt sluta titta- nu vet jag ju att det kan vara sant.

Kent in action.

1 kommentar:

  1. Kan bara instämma angående Kent. Under min blygsamma fotbollskarriär här uppe i Sundsvall(som Kent kommer från) så hjälpte han mig med ljumskproblem.
    3 helkroppsmassager vid tre tillfällen på en vecka, så var 3 månaders problem borta..
    Salt/vitamin check med handen ingick också, och det blev några saltburkar efter det..

    Vill också tacka för en skön blogg,som jag precis upptäckt../Daniel

    SvaraRadera